keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Ensivaikutelmani Aura Kingdomista!



Pitkän tauon takaa pienestä painostuksesta lähdin minäkin nyt kirjoittamaan blogiin. Koska olen aikamoinen mmorpg- addikti välillä päätin sitten kirjoittaa pienen ensivaikutelman eräästä uudesta mmorpg:stä, jonka CB (=closed beta) saatiin päätökseen reilu viikko sitten. Lyhyesti: Aura Kingdom (tunnetaan myös nimellä Fantasy Frontier) on lännessä Aeria gamesin julkaisema 3d Anime mmorpg. AK:ssa voit valita kahdeksasta eri classista itsellesi sopivan. Classeihin kuuluvat guardian, grenadier, gunslinger, duelist, ravager, bard, sorcerer ja wizard. Classijako on aika yleinen, eli löytyy tankki, damagedealerit (single target ja aoe*) ja supportit. Jokainen classi ainakin CB:ssä omaan silmääni vaikuttivat hauskoilta. Itse pelasin closed betassa grenadierilla, koska kuka nyt ei haluaisi aseekseen jättimäistä tykkiä. Grenadierista voin sanoa sen verran, että matalissa levuissa taitaa olla se helpoin, mutta muut classit ottavat myöhemissä levuissa paljon kiinni. Jatkoin open betassakin grenadier linjalla, oli se tykki sen verran seksikäs. Tällä hetkellä hahmoni on 45lvl grenadier/sub-classina gunslinger.

Hahmoni questejä tekemässä!
Eikö olekin mahtava eidolon?


Vierellesi saat taistelemaan myös oman eidolonisi. Saat aluksi valita 4 erilaisesta eidolonista itsellesi sopivan. Eidoloneilla on erilaiset tyypit kuten classeillakin. Osa on enemmän defense painoitteisia, osa perustaa hyökkäykseen (single target/aoe*), osa on support- painotteisempia. Myöhemmin saat mm. questeista uusia eidoloneja. Eidolon systeemi vaikuttaa ihan jännältä, vaikka veikkaankin tämän painottuvan enemmän cash shopin puolelle myöhemmin pelissä.





Koska peli on ilmainen eikä sisällä kuukausimaksuja, mitään varsinaisia rajoituksia ei ole pelin suhteen, mutta voit huomata pian, että tiettyjä asioita saattaa helpommin saada ostettua oikealla rahalla kuin metsästämällä. Itselläni ei ole tällaista ongelmaa vielä ollut, sillä esineiden drop rate on aika hyvällä mallilla. Toisaalta peli ei sisällä PvP-mahdollisuutta vielä muualla kuin battlegroundissa tai duel- muodossa, joten PvE-pelaajien ei tarvitse välttämättä kiinnittää mahdolliseen ”pay to win” tilanteeseen niin paljon huomiota. Ottaen huomioon pelin nuoren iän en aio mäkättää asioista, jotka eivät vielä ole muodostuneet isoksi ongelmaksi. PvP- fanien kannattaisi silti pitää tämä mahdollisuus mielessä, että ilmaispelaajan voi olla vaikeaa pärjätä cash shoppereiden rinnalla. Experiencen saanti on nopeaa, mutta välillä tuntuu takkuiselta jos olet jättänyt dungeon- questejä väliin. Pelistä löytyy helppo tapa etsiä tiimiä dungeon- questeille. Pelaajamäärä on muutenkin suuri, joten seuraa ei tarvitse kaukaa etsiä :)

Peli iski omaan silmääni ensimmäiseksi ainakin graafisesti miellyttävänä ja söpönä. Hahmojen designit ovat tyyliteltyjä ja koko pelin ilme on sopivasti sarjakuvamainen. Pelin kartat eivät itselleni ainakaan näyttäneet tylsiltä vaan sama söpöys jatkuu niissäkin.




AK:n ongelmana itselleni oli pelin geneerisyys. Olen pelannut tarpeeksi monta mmorpgtä, että moni tuntuu nykyään liian samalta. Aerialla on tapana muutenkin julkaista hyvin paljon samankaltaisia välillä, eikä tämäkään eroa loppujen lopuksi paljoa esim. Eden Eternalista (jota myös pelasin closed betasta lähtien). Tällaisten pelien uutuudeen viehätys voi kadota hyvin pian, varsinkin jos peliin ei vaivauduta tuomaan uutta sisältöä tarpeeksi usein. Mmo:t voivat vanheta graafisesti aika nopeaan, kun samankaltaisia tehtaillaan aika tiuhaan tahtiin ulos. Koska en ole paljon harrastanut esim. PvP- toimintaa AK:ssa en voi sanoa mitään classien tasapainosta. PvE ei tarjoa kovin paljon mitään uutta, eivätkä boss- taistelut olleet kovin mielenkiintoisia verrattuna muihin samankaltaisiin peleihin, tosin se saattaa osittain johtua pelin taistelutyylistä mikä ei ole action- painoitteinen vaan perinteisempi lukitse kohteeseen ja lauo skillejä. Itse toivoisin markkinoille enemmän Dragon Nestin, Teran ja Vindictuksen kaltaisella mekaniikalla toteutettuja pelejä, jotka ovat vauhdikkaita ja missä pitäisi jo pärjätä myös hyvillä väistöliikkeillä. PvE muuten on suhteellisen kivasti toteutettu sillä et voi varastaa muilta tappoja, mutta käsittääkseni pystyt avaamaan muilta tippumia aarrearkkuja. Kilpailuksi PvE menee lähinnä harvinaisten monstereiden kanssa.




Aura Kingdom on kokeilemisen arvoinen, ja aika helposti lähestyttävä mmorpg niille jotka eivät tällaisia ole pelannut. ;) Tämä ei nyt ollut varsinainen arvostelu vaan lähinnä hölinää millaisen ensivaikutelman tämä peli on minulle antanut.


*area of effect

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti